2011-06-15

SOMEWEARs jeansshorts - mina nya favoriter! (och konsten att töja jeans)

Senaste tillskottet i min garderob ett par SOMEWEAR jeansshorts. Passformen är fantastisk och dessutom är tvätten riktigt riktigt snygg. Det jag gillar mest med dem är att de är smala i benen, mina ben ser så tunna ut i shorts som är vida i benen. De hamnar lätt topp 3 på min lista över snyggaste shortsen denna sommaren!

(Snörena på shortsen göra man lite hur man vill med, låter dem hänga, knyter dem, drar ur dem, bla bla bla...)

Om du.. eller rättare sagt NÄR(!) du ska köpa ett par så köp dem tajta för de töjer sig ganska mycket, både nere i benslutet och i midjan. Det är inte farligt att köpa ett par jeans/shorts som sitter på gränsen mot obekvämt tajt i början. Jag har ett par jeans från NUDIE som jag hade ont i nästan två veckor innan jag hade töjt ut dem, men nu är hur bra som helst!

Vill du töja dina jeansshorts snabbare i midjan och bensluten kan du ta på dig dem, fukta dem i linningen och i bensluten med en blöt handduk och sedan sätta dig i soffan på en handduk och titta på tv. När tyget är blött är fibrerna lättare att forma och töjer sig enklare. Man kan göra samma sak med vanliga jeans.

Köp aldrig ett par jeans eller jeansshorts som sitter helt perfekt i midjan när du testar dem i butik, köp dem alltid lite för tajt! Det tar lite tid, kraft och ibland ett mått smärta, men det är värt det när jeansen är uttöjda och sitter sådär himelskt skönt och snyggt!

Så kämpa lite med dina jeans!!

Du töjer nästan alla jeans som är i 100% bomull ca en halv storlek i midjan. Jeans med 2% elastan 98% bomull töjer sig ofta mellan lite mer än en halv storlek till en hel storlek och jeans med en coating töjer sig ofta snäppet mindre. Detta är en generalisering då det kan skilja mellan olika typer av bomull i jeansen, jeans från olika märken, om jeansen är tvättade eller i rå denim, etc etc. Själv har jag jeans från storlek 26 (jag vet att det är sjukt) till 30, så från ett par jeans till ett annat i min garderob kan det som mest skilja FYRA storlekar! Så gå inte helt på vilken storlek du brukar ha. Testa lite olika, eller be personalen i butiken om hjälp, det är deras jobb att veta, storlekar, material skillnader, töjsmån etc etc. De kan hjälpa dig.

Nu ska jag ladda inför Vancouver Canucks - Boston Bruins! GO SEDIN!
(även om jag håller på NY Rangers sedan 1994)

6 kommentarer:

  1. Riktigt snygga! köpta på??? funderar själv på att skaffa mig ett par, som sagt så ser mina ben också ganska tunna ut i för vida shorts!

    SvaraRadera
  2. Köpta på PONDUS som finns i Partille, på TORP vid Uddevalla, Trollhättan och strömstad. Vart bor du förresten om jag får fråga?

    SvaraRadera
  3. och ja de är grymt snygga! ^^ älskar dom!

    SvaraRadera
  4. Skulle du kunna vara snäll och säga vilken storlek du har? och sedan vilken storlek som du brukar ha i jeans :)

    SvaraRadera
  5. Sure! Då det kan skilja en del på storlekar i jeans så skriver jag lite olika märken och storleken. Den första storleken är jeans med lite stretch i och den andra som kommer efter bindesträcket är jeans i ren bomull utan stretch. Sedan varierar det ltie på modeller, men ungefär.

    Diesel - 28-29
    Nudie - 29 - 30
    Acne - 27-29

    och i SOMEWEAR shortsen har jag storlek Small.
    Small:en i somewear shortsen skulle jag säga är 27-29 i storlek och Medium är då 30-32 typ. Men det beror på hur tajt man vill ha dem på sig :) Lycka till och fråga om det är något!

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera